Menu
photo-1567427018369-9216e43df052 (1)

Jak je to s tou provizí?

“Provizi platí kupující. Provizi platí prodávající. U nás provizi neplatíte. Prodejte nemovitost bez provize. Provizi zaplatíme za vás. My platíme provizi vám.” Tyto a mnohé další slogany se objevovaly, objevují a budou objevovat v komunikaci realitních kanceláří vždy. Běžný smrtelník se v tom ale vyzná jen stěží. Jak je to tedy doopravdy? A proč je to v Brně jinak? 

Je třeba platit provizi?

Ano. A ze strany makléře je potřeba si o ni říct jasně a srozumitelně. Není nic nemorálního na tom, že makléř chce za svoji práci dostat zaplaceno. Je to jeho práce. A za práci se zaplaceno dostává. Můžeme vést diskusi o výši provize nebo o tom, jestli je její výše adekvátní. Ale o tom až jindy. Teď zůstaneme u tématu a půjdeme se podívat, jak to s tou provizí vlastně je.

Kdo ji platí

Realitní transakce zahrnuje tři strany – prodávajícího, kupujícího a realitní kancelář(e). 

Pozn.: Nejčastější model v Česku je jeden makléř. Využívání služeb více makléřů při nákupu nemovitostí nemá úplně vybudovanou tradici. Jak taková spolupráce vypadá, se dočtete v tomto článku.

Proces je přitom snadný. Prodávající má nemovitost. Kupující má finance. Realitní zprostředkovatel, makléř, má zkušenosti a dovednosti, jak tyto dvě strany propojit a jak obchod úspěšně provést. 

Kupující zaplatí kupní cenu včetně provize. Prodávající dostane na účet kupní cenu bez provize. Provizi si za svou práci nechá makléř.

Ještě jednou a pomalu

Řekněme, že kupní cena nemovitosti bude 1 000 000 Kč. Tuto cenu zaplatí kupující. Provize bude 50 000 Kč. Tuto provizi si nechá realitní zprostředkovatel. Prodávajícímu přijde na účet 950 000 Kč.

Pracuje-li realitní makléř pro prodávajícího a zastupuje-li ho při prodeji, pak má uzavřenou smlouvu s prodávajícím. V této smlouvě je definována výše provize a výše kupní ceny. V inzerci se pak standardně uvádí cena včetně provize, tedy celkový obnos, který kupující musí mít, aby si danou nemovitost mohl zakoupit.

Sečteno podtrženo

Ze zkušenosti víme, že kupující je raději, když zná rovnou celou cenu včetně provize. Cítí se v realitním obchodě jistěji a bezpečněji a to je pocit, který pro obě strany chceme. Proto se do inzerce uvádí cena včetně provize. To jsou zkrátka všechny finance, které potřebuje kupující k tomu, aby mohl být novým majitelem nemovitosti.

I prodávající má jasno. Ví, kolik platí svému makléři a kolik peněz může očekávat, že mu přijde na účet. Provize se odečte z kupní ceny za služby, které makléř dělá pro prodávajícího. Makléř pracuje pro prodávajícího, hájí jeho zájmy. Obchod je díky tomu velmi transparentní.

Proto pokud nemovitost prodáváte, chtějte zahrnout provizi do kupní ceny. A pokud nejste silní v matematice, nechte makléře, ať vám napíše všechna tři čísla – kupní cenu pro kupujícího, výši provize a nakonec obnos, který dostanete na účet.

Proč je to v Brně jinak

V Brně se nám před mnoha lety vyskytl takový nešvar. Makléři s vidinou, že prodávající jim snáze svěří nemovitost do nabídky, začali tvrdit, že provizi zaplatí kupující. Že služby realitní kanceláře jsou pro prodávající zdarma. Hezký, lehce neetický reklamní tah. Ve skutečnosti však holý nesmysl.

Jde vlastně jen o hru slov, jak se situace vysvětlí a podá. Inzerujete cenu bez provize. Tím se snažíte “vypadat” jako levnější nemovitost. A doufáte, že kupujícímu na prohlídce sdělíte výši provize a jemu vlastně nezbyde nic jiného, než ji zaplatit, pokud nemovitost chce. Kupující tedy vlastně neví, do čeho jde. 

Je to stejné, jako kdybyste si šli koupit oběd do restaurace a oběd by stál 100 Kč + servis. Ale kolik činí servis, by vám řekli, až by vám donesli jídlo na stůl. To není hezký pocit a rozhodně nepomáhá dobré pohodě na obou stranách stolu.

Vzkaz realitním makléřům

Nestyďte se za svou provizi. Pokud děláte dobrou práci, klient vám ji rád zaplatí. Není důvod se snažit provizi schovat, nemluvit o ní a doufat, že to nějak dopadne. Buďte čitelní pro své klienty a řekněte jim výši své provize. Těšíme se na spolupráci s vámi.