Menu
foto-27 (1)

Na co se zeptat kupujícího, než ho vezmete na prohlídku bytu

Prodávající se většinou jen zeptá na čas, kdy se kupujícímu hodí přijít se podívat na nemovitost. A to je málo. Na setkání s kupujícím je potřeba se připravit a získat od něj více informací. A to už v telefonu nebo e-mailu před prohlídkou. Díky tomu si můžete prohlídku lépe připravit, eliminovat nevhodné kupující a neztrácet čas zbytečnými schůzkami. Na co se tedy zeptat?

Proč?

Zeptejte se, z jakého důvodu chce zájemce nemovitost koupit. Bude velký rozdíl mezi tím, kdo kupuje byt či dům na bydlení, a investorem. Zjistíte také, jestli třeba zájemce, který vám právě volá nebo píše, nekupuje byt pro někoho jiného. Znát důvod na straně kupujícího je velmi důležité a přínosné pro hladký průběh prodeje.

Co?

Tato otázka vám jednak napoví, jestli je kupující připravený kupovat (“Hledám byt, dům nebo pozemek v Brně, v okolí nebo u Ostravy.” – to není klient, který je připravený něco koupit). A také vám dá možnost posoudit, zda je pro něj vaše nemovitost vhodná. Vy ji znáte detailně, ale kupující vlastně jen reagoval na základě tří parametrů (lokalita, velikost, cena) a přečetl si váš stručný popisek.

 

Jakým způsobem?

Zodpovězením této otázky ještě více nahlédnete pod pokličku kupujícího a odhalíte případné realitní turisty (“No my se s manželkou tak občas podíváme, co je nového, a když se nám něco líbí, jdeme se podívat.” – ani tohle není kupující připravený nakupovat). Věřte, že když je zájemce připravený nakupovat, hledá intenzivně a všude. Každý den sleduje nové nabídky na serverech i skupiny na sociálních sítích.

Zeptejte se také, jak dlouho už nemovitost hledá. Odpověď vám opět napoví, jak vážně to s nákupem nemovitosti myslí. Pokud hledá roky, je zbytečné ho na prohlídku zvát. Bude totiž hledat i další roky a žádná nemovitost mu nebude dost dobrá.

Financování?

Kupující nejčastěji pronese větu typu “Mám v bance / u poradce předschválenou hypotéku.” S tím se nespokojte a zeptejte se, zda někdo kontroloval jeho příjmy a prošel jeho registry. Pokud ne, jeho předschválení má stejnou hodnotu, jako kdyby si data zadal do hypoteční kalkulačky. Vy jako prodávající přece chcete, aby měl na nákup finance. 

Proto je lepší si to prověřit hned na úvod – vyhnete se tak zbytečným překvapením během prodeje. Nejčastěji nedopadne realitní transakce právě až na jejím konci, když banka zamítne financování. A to je pak velmi smutné, protože vás to při prodeji zdrželo mnohdy o několik měsíců.

Do kdy?

Klíčová otázka na závěr. Nejčastější odpověď: “Nespěchám na to.” Opět se nespokojte a zjistěte, co to znamená. Chtějí bydlet do Vánoc? Potřebují nákup realizovat v tomto roce z daňových důvodů? Nebo opravdu nespěchají a když do 10 let nic nekoupí, zůstanou bydlet tam, kde bydlí?

Z odpovědi jednak zjistíte, jestli je požadavek na stěhování kompatibilní s vaší představou o odstěhování. Také je to další pomocná informace k tomu, zda je kupující potenciální vážný zájemce, nebo se spíš chce jen přijít podívat.

 

Stačí si projít těchto pět oblastí a vaše prohlídky budou hned lepší a prodeje rychlejší. Protože budete vědět, kdo k vám přijde na návštěvu.

A tip na závěr: Pokud neradi telefonujete nebo jen chcete mít věci systematizovanější, použijte Google formuláře a vytvořte si pro zájemce dotazník. Pošlete jim otázky na e-mail, aby si mohli všechno v klidu vyplnit. Tím budete mít všechny poznámky k zájemcům po ruce a na jednom místě.