Menu
volkan-olmez-aG-pvyMsbis-unsplash (1)

Co se platí z provize realitního makléře

Má makléř právo vědět, co se děje s částí provize, kterou odevzdává realitní kanceláři? A co by za to kancelář měla vlastně poskytovat? Není nakonec nejlepší pracovat sám na sebe a nechat si 100 % provize? A neměl by makléř mít 120 % provize? Otázek ohledně provize se rodí v hlavách realitních makléřů spousta. Pojďme se na to podívat pěkně popořadě.

Právo na informace

Vztah makléře a kanceláře je jiný než vztah zaměstnance a zaměstnavatele. Mezi specifika tohoto vztahu by měla patřit i větší otevřenost, co se týče informací. Nejdůležitější informací přitom je, co se děje s provizí, kterou makléř odevzdává kanceláři. Pokud se s ní neděje nic, co by vám jako makléři mělo vadit, mohou vám to klidně říct. Naopak pokud o tom nemáte přehled, je pravděpodobné, že to není tak úplně v pořádku.

Zjednodušeně řečeno, všechno, co v kanceláři vidíte a co kancelář nakupuje nebo koho platí, jde z části provize, kterou vydělávající makléř odevzdává kanceláři. Protože kancelář většinou nemá jiné příjmy než provize realizované makléři. 

Co by měla kancelář nakupovat

Jednoduchá odpověď by byla, že to jsou “věci”, které pomohou makléři vydělávat peníze. Mezi základní kameny by tak mělo patřit vzdělávání, propagace makléřů a kanceláře a zajištění všech administrativních procesů. 

Dobrá kancelář dbá na vzdělávání svých makléřů a utrácí za vzdělávání peníze. Ať už je to přímo kurz, který v kanceláři proběhne, nebo třeba osoba, která se školí a pak dále školí makléře. Vzdělání je základním pilířem konkurenceschopnosti realitní kanceláře i makléře. Kolik prostředků vaše kancelář vynakládá za vzdělávání?

Propagace, jako důležitá součást marketingu, je v dnešní době nutnost. Pomáhá vám kancelář s propagací vás jako makléřů, anebo propaguje pouze kancelář? Máte na webu svoji podstránku? Školí vás, jak se prezentovat na sociálních sítích, networkingových setkáních i na schůzkách? Pokud ano, pak je vše v nejlepším pořádku.

A nakonec administrativa – bolestivá stránka každé realitní kanceláře. Jak to správně vyvážit? Na jedné straně potřebuje mít makléř všechny podklady nachystané co nejdříve, smlouvy nadepsané, balíčky na prohlídku seskládané, úřady obvolané. Ale na druhé straně nechce, aby se z jeho provize platilo deset asistentek. Správné vyvážení pozná makléř snadno. Stačí se podívat na náplň práce asistentky a její efektivitu. Podle toho snadno pozná, za co kancelář platí peníze z jeho provize.

Sám na sebe, nebo v kanceláři?

Všechno má svá pro a proti. V této otázce často vítězí ego, což nebývá nejlepší ekonomický rádce. Kromě toho, že nás to baví, věnujeme se makleřině proto, aby nám vydělávala peníze.

Makléř pracující sám na sebe má plnou kontrolu nad náklady a jejich rozdělením. Přichází ovšem o možnosti úspor z rozsahu, neboli česky řečeno, když se nakupuje ve velkém, šetří se peníze. A to platí u papíru do tiskárny i advokátních služeb. Ve finále tak zbývá více peněz pro makléře.

To ovšem platí, pouze pokud se rozhodnete pro tu správnou realitní kancelář, se kterou spojíte své jméno a své podnikání. Zeptejte se nás, jak to funguje DOMA.